Investeer in een effectieve doorverwijzing
Investeer in een effectieve doorverwijzing voor inwoners.
Op dit moment worden inwoners vaak geconfronteerd met onjuist beantwoorde vragen door de gemeente. Inwoners hebben het gevoel dat ze van het kastje naar de muur worden verwezen. Het lukt ze niet om bij de juiste personen terecht te komen. Dit kan en moet volgens D66 veranderen.
De gemeente is bezig met een nieuwe werkwijze voor de dienstverlening. De organisatie dient klantvriendelijker en toegankelijker te worden voor de inwoners.
Hoe kunnen we dit bereiken? Op de eerste plaats wil D66 dat bij het eerste contact dat betrekking heeft op maatschappelijke hulp/zorgvragen, de baliemedewerker direct verwijst naar een maatschappelijk adviseur. Deze kan een goede inschatting maken door wie de (soms nog onduidelijke) hulpvraag beantwoord wordt. Een maatschappelijk adviseur is op alle werkdagen bereikbaar. De maatschappelijk adviseurs maken gebruik van een recent en volledig overzicht van contactenpersonen in de gemeente en haar samenwerkingspartners (Impuls enz.). Zo hoeft de inwoner niet te wachten of van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Er zijn twee (deeltijd) ouderenadviseurs, maar er is geen algemeen aanspreekpunt voor volwassenen die kampen met (tijdelijke) mentale problemen als depressie, eenzaamheid, scheiding, financiƫle problemen enz.
D66 wil hier de komende jaren verder investeren. Adviseurs houden rekening met de hulpvraag, de eigen kracht van de inwoners en de noodzakelijke hulp/ondersteuning op maat.