Steun ons en help Nederland vooruit

Digitale dienstverlening

De snelle technologische ontwikkelingen eisen een overheid die haar digitale dienstverlening op orde moet hebben. Elke inwoner moet de weg naar het digitale loket van de gemeente kunnen vinden, zonder dat het hen te veel moeite of inspanning kost. Inwoners zijn in de private sector inmiddels gewend aan snelle dienstverlening en verwachten daardoor van de gemeente niet minder. Als zij producten via een webshop binnen 24 uur geleverd kunnen krijgen, willen ze niet dagen op een paspoort hoeven wachten. D66 vindt dat de gemeente haar digitale dienstverlening op peil moet houden en goed naar de mogelijkheden moet kijken.

Naast een goede digitale dienstverlening blijft het van belang de dienstverlening aan inwoners die niet over digitale mogelijkheden of vaardigheden beschikken op peil te houden. Aandacht voor (digitale) privacy en beveiliging van gegevens blijft een punt van aandacht. Voortschrijdende techniek en inzichten – immers ook toegepast door mogelijke hackers – moeten waar nodig worden gebruikt.

Laatst gewijzigd op 22 november 2018