Schriftelijke vragen berichtenbox op “MijnOverheid”

C2Steeds meer zaken worden digitaal geregeld. Shoppen, bankzaken, mailen, het gaat vrijwel allemaal digitaal en vaak komt er geen papier meer bij kijken. Sinds enkele jaren wordt het ook mogelijk gemaakt om steeds meer overheidszaken digitaal te regelen. Door met DigiD in te loggen kan via Mijn Overheid digitaal post ontvangen worden van allerlei overheidsorganisaties als de Belastingdienst, SVB, RDW of het Kadaster en vele gemeenten en kan daarnaast ook de actuele status van lopende aanvragen bij de overheid gevolgd worden. Denk daarbij aan de status van de aanvraag van een omgevingsvergunning of het vernieuwen van een paspoort.

Oldenzaal

De gemeente Oldenzaal biedt al de mogelijkheid om digitaal de status van lopende zaken te volgen. Dat kan zowel via MijnOverheid als via het Digitaal Loket op de gemeentelijke website. Dat is natuurlijk heel goed, maar het kan nog beter door ook gebruik te maken van de berichtenbox op MijnOverheid. Deze biedt inwoners van Oldenzaal, als zij dat natuurlijk willen, de mogelijkheid om de post niet meer fysiek door de brievenbus te ontvangen, maar alleen nog maar in de berichtenbox op MijnOverheid. Dat is gemakkelijker voor de ontvanger, want die heeft al zijn berichten van de gemeente op één centrale plek opgeslagen. Daarnaast biedt het voor de gemeente ook voordelen. Het zal heel wat papier schelen en draagt daarom bij aan de verduurzaming van de gemeentelijke organisatie.

Invoering

Om het ook voor inwoners van Oldenzaal mogelijk te maken dat zij hun post van de gemeente alleen nog maar digitaal ontvangen hebben we het College gevraagd of zij onze mening over de voordelen van de berichtenbox op MijnOverheid deelt en binnen welke termijn de gemeente Oldenzaal aangesloten kan worden op de berichtenbox.

Andreas Boers

Gepubliceerd op 26-10-2015 - Laatst gewijzigd op 11-06-2020