Mondelinge vragen hervatting oliewinning Schoonebeek

Helaas hebben wij vrijdagavond laat moeten vernemen dat met ingang van zaterdag 17 september de NAM de oliewinning in Schoonebeek gaat hervatten, inclusief de injectie van het productiewater dat vrijkomt tijdens deze oliewinning in de Twentse bodem.

De NAM blijft beweren dat de injectie van productiewater volkomen veilig is, maar dat beweerden ze in het verleden ook. Keer op keer blijken er echter lekkages te ontstaan en wat er in de ondergrond gebeurd is enkel naar te gissen, niet te voorspellen.

Net als een belangrijk deel van de Oldenzalers is D66 dan ook tegenstander van de hervatting van de injectie van productiewater. De NAM laat echter keer op keer blijken geen oor te hebben voor de bezwaren van regionale bestuurders en inwoners. Zelfs een oproep van de voltallige Tweede Kamer werd door de NAM genegeerd. Het lijkt dan ook tijd te zijn om andere maatregelen te nemen om de NAM te dwingen de injectie van productiewater onder onze voeten definitief te staken.

Gedeputeerde Lievers heeft inmiddels aangekondigd de stap naar de rechter te willen maken. Wat D66 betreft hoort de gemeente Oldenzaal zich bij deze gang naar de rechter aan te sluiten. Dit brengt ons bij de volgende vragen:

– Is uw college bereid om aan te sluiten bij de gang naar de rechter die de Gedeputeerde namens de provincie wil maken?
– Ziet het college nog andere mogelijkheden om op korte termijn de NAM op andere gedachten te brengen?

Namens de fractie van D66 Oldenzaal,

Yuri Ankoné