donderdag 23 augustus 2012

Opinie: HulpSinterklaas Mark Rutte

Ja, daar stond ik even mooi voor gek. Tik ik dinsdagavond een artikel over Sinterklaas Roemer dat op woensdagmiddag live zou gaan, staat Mark Rutte op woensdagochtend ineens in de krant te Sinterklazen. Twee Sinterklazen op één dag. Hoe moet ik dat de lieve kindertjes kiezers nu dan weer uitleggen? En laten we eerlijk zijn, deze hadden we allemaal kunnen zien aankomen. Ga maar na, lange tijd hadden we niets van Rutte gehoord en hij was het laatst gesignaleerd op een boot. En dan ook nog met Jort Kelder, een expert in het zwarte pieten.

Wat zit er in de zak

Hulpsinterklaas Mark Rutte stond woensdagmorgen dus ineens met een zak vol met cadeautjes in de krant. Tot 1000 euro belastingvoordeel, meer geld voor kinderopvang, meer asfalt. Dat is kort gezegd wat er in de zak van Rutte zit. Klinkt allemaal erg leuk, maar hoe gaat hij het allemaal betalen?

Helaas bleef die vraag onbeantwoord. Op twitter ontstond er al snel veel rumoer over de cadeaus van Rutte. VVD-ers werden aan alle kanten bevraagd hoe ze deze plannen wilden betalen. Het bleef angstvallig stil. Niemand wist het namelijk.

Valse start

Gisteravond was ook het eerste lijsttrekkersdebat. Een debat waar echter drie lijsttrekkers ontbraken. Oppersinterklaas Roemer was bang voor overkill. Een uiterst vreemde reden. Als je een goed verhaal hebt, dan wil je dat zoveel mogelijk vertellen. Blijkbaar is Roemer bang dat anderen zijn verhaal wat al te gemakkelijk onderuit kunnen halen.

Hulpsinterklaas Wilders was er ook niet. Hij is op vakantie in Amerika en zal straks met koffers vol met geld terugkeren. Voldoende geld om u duidelijk te maken wat hij allemaal voor cadeautjes weg wil geven in ruil voor uw stem.

En ook hulpsinterklaas Rutte was gisteren afwezig. De reden: Komende zaterdag begint hij pas met de campagne. Pardon? Waarom dan op woensdag al in de krant campagne voeren en dan toch niet bij een debat aanwezig zijn? Ongetwijfeld omdat hij dan had moeten vertellen hoe hij de cadeautjes wil betalen. Een niet echt vrolijkmakend verhaal kan ik u nu al voorspellen. Al met al kent de campagne zo een valse start. Drie van de lijsttrekkers spelen verstoppertje. Roepen wat vanaf de zijlijn, maar geven anderen niet de kans daar op door te vragen. Een uiterst kwalijke ontwikkeling.

Sinterklaas bestaat niet

Helaas moet ik u, de kiezer, nu toch confronteren met de harde waarheid. Sinterklaas bestaat niet. Met name Rutte en Roemer willen u wat anders wijs maken, maar trap er niet in. Ieder cadeau dat zij u aanbieden is een sigaar uit eigen doos. Er zal nog meer bezuinigd moeten worden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. Iedere extra uitgave zal dus zorgen dat er ook weer ergens anders extra bezuinigd moet worden.

Er is echter wel een verschil tussen Rutte en Roemer. Bij Rutte krijg je de rekening direct, bij Roemer pas later, met rente. Beiden zijn echter nu al de rekening aan het opdrijven. Ik persoonlijk heb dan liever iemand die zijn best doet de rekening zo laag mogelijk te houden.

Yuri Ankoné
Fractievoorzitter D66 Oldenzaal