dinsdag 20 maart 2012

Opinie: Rutte 1 raakt meerderheid kwijt, tijd voor verkiezingen

Zojuist heeft Hero Brinkman bekend gemaakt de PVV fractie te verlaten. Hoewel Brinkman zegt het kabinetsbeleid te steunen, is de coalitie bestaande uit VVD, CDA en gedoogpartner PVV hiermee hun kamermeerderheid kwijt. Het kabinet heeft nu de formele steun van 75 van de 150 kamerleden.

Tijd voor verkiezingen

Nederland had al een uitermate vreemde constructie met gedoogsteun van de PVV in de Tweede Kamer en gedoogsteun van de SGP in de Eerste Kamer, maar de nieuwe situatie is wel heel vreemd. Gaat Rutte nu vertrouwen op een nieuwe gedoogpartner in de vorm van Hero Brinkman, of wordt de SGP ook in de Tweede Kamer een coalitiepartij? Is Mark Rutte bereid om de macht vast te houden door zijn laatste liberale principes in te wisselen om de steun van de mannenbroeders van de SGP te krijgen?

Volgens mij is het onvermijdelijk dat er nu op korte termijn verkiezingen komen. Het is in binnen- en buitenland gewoon niet langer geloofwaardig om met de huidige constructie door te gaan. In welke bochten moet Rutte zich inmiddels wel niet wringen om überhaupt te kunnen regeren? Voor alles dat met Europa te maken heeft is hij afhankelijk van de PvdA, een partij die recent regelmatig dreigt om die steun in te trekken. Voor de bezuinigingen is Rutte nu afhankelijk van een combinatie van PVV en Brinkman, of van de PVV en de SGP. Rutte moet nu zo vaak compromissen sluiten dat het besturen van het land nauwelijks nog mogelijk is.

Democratische legitimiteit

Vraag is ook of het huidige kabinet nog wel enige democratische legitimiteit heeft. Er is nu simpelweg geen meerderheid van de Tweede Kamerleden meer die formeel gebonden zijn aan het regeer- en gedoogakkoord. Hierdoor verdwijnt alle zicht op hoe Rutte meerderheden binnenhaalt. Nu is al dubieus wat voor afspraken er bijvoorbeeld met de SGP gemaakt zijn. Rutte zegt geen, maar waarom heeft zijn partij dan toch ineens een ruk richting de SGP gemaakt? De VVD is echt niet ineens spontaan uit zichzelf voorstander geworden van weigerambtenaren en een stop op de uitbreiding van de koopzondagen.

Neemt nu de macht van de SGP toe? Of mag Hero Brinkman de komende maanden met een eisenpakket komen? Zegt u het maar, want openbaar zal het nooit worden. VVD staat voor Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Het volk (de kiezers dus) hebben een kamer gekozen die niet langer in meerderheid het beleid steunt. De afgelopen maanden heeft Rutte keer op keer aangetoond liever te buigen voor de PVV dan voor de vrijheid op te komen en nu doorregeren zonder meerderheid zou ook een definitieve afrekening met de democratie zijn. De VVD is haar naam niet langer waardig.

Een mislukt experiment

Het was een leuke poging Mark, maar het moge inmiddels duidelijk zijn dat het experiment totaal mislukt is. Je was ooit een echte sociaalliberaal, maar je hebt je ziel aan de conservatieve duivel verkocht om maar in het torentje te komen en nu moet de prijs betaald worden. Het was een boeiend experiment om te kijken wat je ziel op kon brengen op de door jou zo aangehangen vrije markt, maar zoals velen al weten, je kunt nu eenmaal niet alles aan de vrije markt overlaten. Sommige dingen kun je beter zelf doen.

Dus Mark, bij deze een woord van advies. Stop met je experiment en haal je ziel van de markt af. Ga gewoon weer staan voor dat waar je zelf in gelooft en zoek partners waar je mee samen kunt werken zonder jezelf volkomen in de uitverkoop te doen. Dat is niet alleen beter voor jezelf, maar vooral voor het land. Of heb je de verkoop al definitief gemaakt en kun je niet meer terug? Want dan heb ik medelijden en wens ik je het beste gedurende het restant van je zielloze leven.

Yuri Ankoné
Fractievoorzitter D66 Oldenzaal