dinsdag 29 juni 2021

Detailhandelsvisie: Visionair een gemiste kans.

In de detailhandelsvisie komen 3 onderwerpen aan de orde:

1. de Woonboulevard
  2. de detailhandel in de binnenstad
  3. de winkelcentra in de wijken.

De woonboulevard heeft een onduidelijke uitstraling en omvang aan de stadszijde. Verder heeft ze op dit moment niet een duidelijke binding met de Oldenzaalse binnenstad. Het zou mooi zijn als de binnenstad en de woonboulevard elkaar zouden kunnen versterken. Oldenzaal Promotie zal hier zeker aandacht aan moeten besteden.

In de binnenstad zien we een ongecontroleerde krimp van de handel die we lijdzaam meemaken. Het winkelgebied bestaat uit een aantal niet straten die heen-en-weer kunnen worden gelopen. Een wandelrondje waarin winkelen en anderszins genieten kunnen worden gecombineerd is op dit moment niet echt aanwezig. Verbindingen tussen de winkelstraten met kleine winkeltjes, eetgelegenheden en natuur ontbreken. Het stratenpatroon geeft deze mogelijkheid en het toekomstig Singelpark kan hier ook een rol gaan spelen.

Afgezien van de niet uitgewerkte opmerking dat er misschien wat winkelrondjes zouden mogen komen wordt dit niet uitgewerkt. Jammer, visionair een gemiste kans.

Winkeliers zouden meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van Oldenzaal Promotie en de SOBO in plaats van SOLO te opereren. Alleen samen kunnen ze een aantrekkelijk Oldenzaal als winkelgebied maken en behouden.

Wat betreft de winkelcentra in de wijken zouden wij graag zien dat bij mogelijke relocatie van bestaande supermarkten een goede spreiding van deze winkels over de wijken wordt gecreëerd. Op die manier heeft elke inwoner op fiets- of loopafstand de mogelijkheid om de dagelijkse boodschappen te doen. Met de huidige spreiding – of het gebrek er aan – lijkt het er op dat het gebruik van een auto voor de boodschappen bijna noodzakelijk wordt gemaakt. Onder andere hierdoor wil de Jumbo supermarkt de parkeerplaats uitbreiden ten koste van een mogelijke woning-inbreidingslocatie. Laten we de inwoners op korte afstand voorzien van goede mogelijkheden voor de dagelijkse boodschappen.

In dit verband zien we graag meer aandacht voor het gebruik van fietsen voor de dagelijkse boodschappen dan de aandacht die nu aan de auto wordt gegeven.

Deze genoemde punten komen in de voorgestelde visie niet of nauwelijks aan de orde. De voorgestelde visie is meer een inventarisatie dan een visie. Jammer, maar het is niet anders.

Tot zover.