woensdag 7 februari 2018

Ingediende vragen over vandalisme bij scholencomplex de Esch

“Wij constateren dat het vandalisme bij scholencomplex de Esch de spuigaten uit loopt.” Aldus directeur Lidy Groeneveld in Tubantia van 24 januari jl.

Al ruim 3 jaar wordt deze school geteisterd door dit vandalisme waarbij het personeel meerdere keren per week rommel moet opruimen die niet geschikt zijn voor de ogen van de leerlingen. Omwonenden bevestigen dit vandalisme. De politie zou er niets mee kunnen. Vandaar dat de school zelf camera’s heeft aangeschaft en opgehangen. Blijkbaar heeft ook dat niet geholpen.

Een school hoort een veilige omgeving te zijn en dat wordt met dit vandalisme te niet gedaan. Voor zover wij weten heeft het vandalisme (nog) niet overdag plaatsgevonden maar wat niet is kan nog komen.

• Is het alleen basisschool de Esch waar dit vandalisme plaats vindt, en zo ja is er enig inzicht waarom juist hier?
  • Veiligheid is een basisbehoefte en valt onder verantwoordelijkheid van de Burgemeester. Hoe denkt hij dit probleem in korte tijd aan te pakken?
    Is het college van mening dat het plaatsen van ‘verboden toegang’ bordjes het probleem kan oplossen, met name op het gebied van handhaving?
  • Is het college van mening dat, wanneer deze bordjes er komen het probleem zich niet verplaatst?
  • In het artikel in Tubantia spreekt de directeur van verstoringen van vergaderingen en bijeenkomsten.
    Op dat moment zijn er personen op de school aanwezig en zien ze wie de vandalen zijn. Wat kunnen deze personen of eigenlijk ooggetuigen in dit geval het beste doen?
  • Heeft er al een gesprek met de gemeente plaatsgevonden en zo ja wat is hiervan het resultaat?