vrijdag 29 augustus 2008

Het ongelijk van de luchthavenlobby

Onderstaande is door D66 Oldenzaal voorzitter Yuri Ankoné als ingezonden brief naar de media verstuurd. Deze brief is in ieder geval geplaatst in het Oldenzaal Journaal, en in alle edities van de TC Tubantia.

Eindelijk is de kogel door de kerk, er komt geen tijdelijke doorstart van luchthaven Twente. En dan niet vanwege regelgeving, of wat milieugroepen, of omwonenden, maar simpelweg omdat het niet rendabel is.

D66 Oldenzaal zegt nu al bijna 3 jaar dat de doorstart van de luchthaven niet haalbaar is, zonder tientallen miljoenen illegale staatssteun, en wij hebben dat er in ieder geval niet voor over. Natuurlijk hadden wij ook problemen met milieu en geluidsaspecten, maar vanaf dag 1 heeft voor ons als een paal boven water gestaan dat het simpelweg niet uit kan.

Inmiddels zijn er miljoenen uitgegeven aan onderzoeken, en inzet van ambtenaren, maar de voorstanders zijn nog steeds niet overtuigd. Even een resumé:

Het gaat hier om een tijdelijke openstelling voor 3 jaar, waarbij de overheid 12.5 miljoen euro mee wilde betalen. Er hoeft nog niet geïnvesteerd te worden in nieuwbouw en dergelijke. Pas bij een definitieve openstelling zou er voor een paar honderd miljoen geïnvesteerd moeten worden. Een definitieve openstelling is dus vele malen duurder als een tijdelijke openstelling, en toch krijgt men het nu al niet voor elkaar.

En wat doen de voorstanders? Zien ze hun fout in, en leggen ze zich neer bij het oordeel van het ministerie van financiën? Nee, ze spreken er schande van dat minister Bos niet bereid is meer te betalen. Met andere woorden, PvdA, CDA en VVD vinden het een schande dat minister Bos niet bereid is om elk ticket met ruim 100 euro te sponseren.

De ondernemers die tot nu toe interesse toonden, trekken er zelf nu de stekker uit. De 7 medewerkers van EAT krijgen hun ontslag aangezegd. Dit doet men niet als men nog een reële optie ziet, dit doet men pas nadat men alle hoop heeft opgegeven.

Uit de reacties van PvdA wethouder Helder uit Enschede, en VVD 2e kamerlid Han ten Broeke, blijkt dat de voorstanders iedere realiteitszin verloren zijn, en enkel nog in luchtkastelen geloven. Het is al triest genoeg als de bestuurders in ons land tot dat niveau afdalen, maar het is nog veel triester dat de starre houding van PvdA, CDA en VVD er voor gaat zorgen dat het nog jaren duurt voor er echt gewerkt kan worden aan een alternatieve invullen van het terrein. Dat terwijl er zulke mooie economische kansen liggen voor Twente, juist met een alternatieve invulling.